Bol u leđima je vrlo česti problem današnjice i na mnoge od nas utjecat će barem jednom u određenom periodu života. Dobra vijest je ta da u većini slučajeva ovo nije ozbiljan problem, a mogući uzročnik je obično naprezanje mišića ili ligamenata.
Ako je to moguće, najbolje bi bilo da nastavite s uobičajenim svakodnevnim aktivnostima i vježbanja. Iste kretnje neće pogoršati bol u leđima, a važno je da ostanete aktivni.
S druge strane, bol u leđima može biti posljedica ozljeda, aktivnosti i nekih medicinskih stanja. Ovaj problem može utjecati na ljude bilo koje dobne skupine te iz različitih razloga. Kako ljudi stare, vjerojatnost za razvoj bolova u leđima se povećava, osobito u donjem dijelu leđa. Uzroke tome treba tražiti u zanimanju ili degenerativnoj bolesti diskova lumbalne kralježnice.

Uzroci boli u leđima
Strukturalni problemi kao uzročnici boli u leđima
Bol u donjem dijelu leđa
Dijagnosticiranje boli u donjem dijelu leđa
Liječenje boli u donjem dijelu leđa
Liječnički tretman
Operativni zahvati
Vertebroplastika

Uzroci boli u leđima
Bol u leđima obično je rezultat naprezanja, napetosti ili ozljede. Česti uzroci odnose se na:
Napetost u mišićima ili ligamentima
Grčenje mišića
Oštećenje diskova
Ozljede, prijelomi i padovi
Aktivnosti koje dovode do naprezanja ili grčenja mišića su:
Nepravilno dizanje tereta
Dizanje preteškog tereta
Nagli i nespretni pokreti

Strukturalni problemi kao uzročnici boli u leđima
Niz strukturalnih problema također može uzrokovati bolove u leđima:
Hernija diska: svaki kralježak obložen je diskovima. Ako se disk raspadne, nastat će veliki pritisak na živac što rezultira bolovima u leđima.
Ispupčenje diska: poput hernije, ispupčeni disk također stvara veći pritisak na živac.
Išijas: oštra bol putuje kroz stražnjicu pa sve do nogu. Uzrokovana je ranije navedenim nepravilnostima diska koji pritišće živac.
Artritis: osteoartritis može uzrokovati probleme sa zglobovima u kukovima, donjem dijelu leđa i drugim mjestima. U nekim se slučajevima sužava prostor oko leđne moždine.
Osteoporoza: kosti postaju krhke i lomljive, uključujući i samu kralježnicu. Sve to uzrokuje veću vjerojatnost za nastajanje kompresijskih prijeloma kralježaka.

Bol u donjem dijelu leđa
Bol u donje dijelu leđa povezana je s kostima lumbalne kralježnice, s diskovima između kralježaka i ligamentima oko kralježnice i diskova. Isto tako, veliki utjecaj ima i leđna moždina, živci, ali i mišići donjeg dijela leđa te unutarnji organi trbušne šupljine.

Dijagnosticiranje boli u donjem dijelu leđa
U razgovoru s liječnikom navest ćete vašu potpunu medicinsku povijest, kako bi isti mogao utvrditi postojanje poveznica između boli i uzroka. Osim toga, potpunim fizikalnim pregledom utvrdit će područje bol. Isto tako, provjerit će utječe li bol na raspon pokreta.
Nakon toga, liječnik provjerava reflekse i reakcije na određene podražaje. Ovo pokazuje utječe li bol u donjem dijelu leđa na živce. Većina slučajeva tretira se korištenjem jednostavnim tretmana za samoizlječenje. No, ako postoje simptomi koji zahtijevaju daljnje praćenje, liječnik će nekoliko tjedana nadzirati cjelokupnu situaciju i zatim vas poslati na dodatno testiranje. Simptomi koji zahtijevaju ovakav, drugačiji pristup odnose se na:
Slabost
Fekalna inkontinencija
Groznica
Gubitak težine
Isto tako, ako se bol u donjem dijelu leđa nastavi nakon kućnog liječenja, liječnik će zahtijevati dodatne pretrage.
U nekim slučajevima liječnik će vas poslati na rendgen kako bi isključio ili potvrdio:
Probleme s kostima
Probleme s diskovima
Probleme s ligamentima i tetivama na leđima

Liječenje boli u donjem dijelu leđa
Metode kojima kod kuće možete izliječiti bol u donjem dijelu leđa učinkovite su samo 72 sata nakon što osjetite bol. Ako se bol ne smanji, trebali biste posjetiti liječnika. Zatim, smanjite fizičku aktivnost na nekoliko dana i stavljajte hladne obloge na donji dio leđa. Liječnici preporučuju da se u prvih 48-72 sata koriste hladni, a zatim topli oblozi jer naizmjenično postavljanje hladnih i toplih obloga potiče opuštanje mišića.
Ponekad ležanje na leđima uzrokuje puno više nelagode. Ako je takva situacija i kod vas, pokušajte leći na bok sa savijenim koljenima i jastucima između nogu. Ako vam ležanje na leđima udobno, stavite jastuk ispod bedara kako bi se smanjio pritisak na donji dio leđa.
Topla kupka ili masaža često opušta ukočene mišiće u leđima.
Liječnički tretman
Bol u donjem dijelu leđa može se pojaviti u slučaju različitih stanja kao što su:
Naprezanje i slabost mišića
Uklještenje živaca
Neusklađenost leđne moždine
Postoji nekoliko medicinskih tretmana za liječenje boli u donjem dijelu leđa. Oni se konkretno odnose na:
Primjenu lijekova
Primjenu određenih medicinskih uređaja
Fizikalnu terapiju
Liječnici obično propisuju sljedeće lijekove za ublažavanje boli:
Lijekovi za opuštanje mišića
Nesteroidni protuupalni lijekovi
Kodein za ublažavanje boli
Steroidi za smanjenje upale
Kortikosteroidi (injekcije)
Liječnik će odrediti odgovarajuću dozu lijekova na temelju vaših simptoma.
Fizikalna terapija podrazumijeva masažu, vježbe istezanja, vježbe jačanja mišića i slično.
Operativni zahvati
Operacija je obično potrebna kada je riječ o težim slučajevima. Dakle, ovoj se opciji pristupa samo onda kada ne uspije ni jedan drugi tretman liječenja.
Diskektomija ublažava pritisak na korijen živca kojeg pritišće disk. U ovom slučaju kirurg uklanja mali dio kralježničnog kanala.
Foraminotomija je kirurški postupak kojim se otvara foramen, koštana rupa u kralježničnom kanalu gdje izlazi korijen živca.
Intradiskalna elektrotermalna terapija podrazumijeva umetanje igle u disk kroz kateter i zagrijavanje na 20 minuta. Zbog zagrijavanja dolazi do debljanja stijenke diska čime se smanjuje ispupčenje i iritacija živaca.
Termin nukleoplastika odnosi se na korištenje uređaja sličnom štapiću koji je kroz iglu postavljen u disk. Time se uklanja dio materijala koji se nalazi u disku. Zatim slijedi primjena radiovalova za zagrijavanje i skupljanje tkiva.
Radiofrekventna lezija je postupak kojim se pomoću radiovalova prekida način na koji živci komuniciraju jedan s drugim. Kirurg ubacuje posebnu iglu u živce i zagrijava je.
Spinalna fuzija ojačava kralježnicu. Osim toga, postupak uklanja diskove između dva ili više kralježaka.
Spinalna laminektomija poznatija je pod nazivom dekompresija kralježnice. Njome se uklanjaju stražnji dijelovi kralježaka s ciljem povećanja kralježničnog kanala. Ovo ublažava pritisak na leđnu moždinu i na živce.
Vertebroplastika
Vertebroplastika je operativni zahvati koji se primjenjuje u slučaju prijeloma kralježaka ili osteoporoze. Riječ je o metodi kojom se stabilizira područje prijeloma kralježaka. Postupak uključuje injektiranje koštanog cementa u kralježnicu, točnije, u napuknuti dio. Nakon određenog vremena, cement se stvrdne te stabilizira prijelom i podržava kralježnicu.
S obzirom na to da jaka bol u leđima onemogućava normalno kretanje i obavljanje svakodnevnih aktivnosti, vertebroplastika je najučinkovitija metoda liječenja jer povećava pokretljivost pojedinca te u isto vrijeme smanjuje potrebu za korištenjem raznih analgetika.
Cijeli zahvat obavlja se u ambulanti, što znači da se pacijent ne zadržava preko noći. Vrijeme trajanja zahvata je oko 40 minuta. Obavlja se pod lokalnom anestezijom. Zahvat izvode specijalisti ortopedije, spinalne kirurgije ili neurokirurgije.
Važno je napomenuti da tijekom ovog zahvata gotovo da ni nema komplikacija ili nuspojava. Pacijenti (manje od 3% pacijenata) eventualno mogu osjetiti utrnulost ili pojačanu bol u kralježnici.