Smrznuto rame

ŠTO JE SMRZNUTO RAME?

Radi se o sindromu nejasne etiologije, iako postoje dokazi da se smrznuto rame nešto češće javlja u dijabetičara. Patofiziološki gledano, čahura ramenog zgloba je izrazito zadebljana, fibrozno promijenjena, infiltrirana je krvožilnim tkivom te se na njenoj površini zamjećuju brojne priraslice, zbog čega se bolest često naziva i adhezivni kapsulitis. Ipak, važno je napomenuti da se radi o reverzibilnim promjenama zgloba koje se pravilnom terapijom mogu u potpunosti eliminirati te se pacijent oporavlja u potpunosti.

Zglobna čahura ramenog zgloba kod bolesnika sa smrznutim ramenom infiltrirana je krvožilnim tkivom

SIMPTOMI

U simptomatologiji bolesnika sa smrznutim ramenom dominiraju bol te izrazito ograničena pasivna i aktivna pokretljivost u ramenom zglobu. Pacijenti sa smrznutim ramenom tipično u anamnezi navode podatak o manjoj traumi ramena kojoj nisu pridavali većeg značenja sve do razvoja simptoma zbog kojih su se javili liječniku. Karakterističan znak bolesti je bol koja jača tijekom vremena, a koja bolesnika budi iz sna, palpacijska osjetljivost na području hvatišta deltoidnog mišića (prikazano na slici niže) te ograničen opseg pokreta u ramenu.

Pojačana osjetljivost na hvatištu deltoidnog mišića jedan je od znakova smrznutog ramena.

KAKO SE DIJAGNOSTICIRA SMRZNUTO RAME?

Dijagnostika smrznutog ramena se provodi uglavnom na temelju anamneze i kliničke slike, uz upotrebu radioloških metoda poradi isključivanja drugih, potencijalno opasnijih stanja. Rendgenske slike ne pokazuju značajnijih koštano-zglobnih promjena, iako su nerijetko primjetna područja smanjene gustoće kosti, nastala uslijed neaktivnosti. Druga metoda kojom se ova bolest može karakteristično dokazati je artrografija ramena, za koju je specifičan nalaz smanjenog obujma zglobne čahure te izostanak prikaza aksilarne šupljine.

RTG snimka pacijenta sa smrznutim ramenom ne pokazuje većih osobitosti, izuzev ponešto smanjene gustoće kostiju, koja nastaje kao posljedica neaktivnosti

LIJEČENJE SMRZNUTOG RAMENA I OPORAVAK

Do oporavka može doći spontano, često u roku od godine dana, nešto rjeđe u dužem vremenskom periodu. U liječenju smrznutog ramena važno je metodama fizikalne terapije održati opseg pokreta i trofiku mišića ramenog obruča, kako  bi rame ostalo u funkciji jednom kada se bolest povuče. Također, terapija ove bolesti usmjerena je i ka smanjenju boli kod pacijenta, što se može postići na nekoliko načina.

Najčešće se kombinirano primjenjuju vježbe istezanja ramena i oralni antiupalni nesteroidni lijekovi, a ako upala perzistira, bolest se može uspješno kontrolirati “blokadama”, injekcijama koje sadrže kombinaciju kratkodjelujućeg anestetika i dugodjelujućeg kortikosteroida. Na taj se način upala stavlja pod kontrolu te se smanjuje bolni podražaj.

Provođenje ciljane fizikalne terapije od najvećeg je značaja u održavanju ramenog zgloba u optimalnom stanju.

POSTOJI LI MOGUĆNOST DA MORAM NA OPERACIJU AKO IMAM SMRZNUTO RAME?

Operativni zahvat nužan je samo u iznimnim situacijama, kod perzistirajućih i dugotrajnih simptoma, kada se u općoj anesteziji izvrši manipulacija zgloba te se opusti stegnuta zglobna čahura. Pacijentima s ovim stanjem se, u slučaju adekvatnog i na vrijeme započetog liječenja, može garantirati uspjeh liječenja i regresija simptoma.

ORTOPEDIJA RAMENA

Iz drugih izvora na ovu temu

Kako prepoznati smrznuto rame?

Poliklinika Ribnjak 2021. Sva prava pridržana.