Zglobovi na vašim rukama i prstima mogu biti najosjetljiviji na cijelom tijelu. U najboljem slučaju šaka i prsti funkcioniraju zajedno kao dobro podmazani stroj te vam pomažu da s lakoćom obavljate sve svoje svakodnevne aktivnosti.

Dupuytrenova kontraktura

Dupuytrenova kontraktura je naziv za deformaciju koja zahvaća potkožnu ovojnicu dlana kao i ovojnicu prstiju. Najprije dolazi do nastajanja potkožnih čvorova, onda traka, a zatim do savijanja prstiju što je poznatije pod medicinskim nazivom kao fleksijska kontraktura.

Ova deformacija prstiju obično se razvija tijekom godina. Trenutno stanje, dakle, utječe na sloj tkiva ispod kože dlana formirajući određene nepravilnosti što za sobom ima povlačenje prstiju u skvrčeni položaj.

Ozlijeđeni prsti do danas se nisu mogli u potpunosti ispraviti, što je uvijek zakompliciralo obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Zahvaljujući napretku medicine u današnje se vrijeme kontraktura može liječiti apliciranjem injekcije kortikosteroida u područje nastalog zadebljanja. No, više o svemu u nastavku koji slijedi.

Dupuytrenova kontraktura uglavnom pogađa dva prsta najudaljenija od palca. Najčešće se javlja kod starijih muškaraca iz područja sjeverne Europe. Kao što smo ranije napisali, postoje brojni tretmani za usporavanje napredovanja ove deformacije i ublažavanje simptoma.

Simptomi iskrivljenih prstiju na rukama

Dupuytrenova kontraktura obično napreduje polako, i to kroz nekoliko godina. Stanje obično započne stvaranjem zadebljanja kože na dlanu. Kako deformacija napreduje, kože na dlanu može se činiti tamnijom odnosno kao da se dogodio podljev. Na dlanu se isto tako obično formira čvrsta gruda tkiva. Ova kvržica može biti osjetljiva na dodir, no obično nije bolna.

Dakle, prvi simptom Dupuytrenove kontrakture kod mnogih pacijenata je stvaranje jedne ili više kvržica ispod kože na dlanu. Čvorići uzrokuju da se pod kožom dlana oblikuju čvrsti slojevi tkiva koje jednostavnije nazivamo trake. U ovim kasnijim fazama Dupuytrenove kontrakture ove trake se mogu protezati sve do vaših prstiju. Zatezanje trake uzrokuje povlačenje prstiju prema dlanu.

Kako se ovo savijanje prstiju pogoršava, sve je teže ispraviti prste. Najčešće su pogođena dva prsta najudaljenija od palca (kao što smo spomenuli ranije), no važno je napomenuti da može biti zahvaćen i srednji prst. Samo u rijetkim slučajevima pogođeni su palac i kažiprst.

Dupuytrenova kontraktura može se pojaviti u obje ruke, iako je uvijek jedna ruka jače zahvaćena. Osobe koje pate od ove deformacije obično imaju problema s uzimanjem velikih predmeta ili sa stavljanjem ruku u džepove. Isto tako, ponekad može biti ogroman problem preuzimanje novaca, iskaznice ili papirologije. Na kraju, ovakvim pojedincima iznimno je teško postaviti ruku ravno na stol, obući rukavice ili rukovati se s drugim ljudima.

Što uzrokuje iskrivljene prste na rukama?

Iako liječnici ne znaju što je točno uzrok Dupuytrenove kontrakture, jer nema dokaza da ozljede ruku ili pojedina zanimanja koja uključuju vibriranje šaka (bušilica, rad sa strojevima…) uzrokuju ovo stanje, posrijedi mogu biti određeni biokemijski čimbenici koji utječu na vezivno tkivo dlana.

Važno je napomenuti da je moguće naslijediti ovu deformaciju. Isto tako, osobe koje pate od dijabetesa, epilepsije ili pojedinaca koji vode borbu s alkoholom skloniji su razvoju ove bolesti.

Čimbenici koji povećavaju rizik od nastanka bolesti

Vjeruje se da veći broj čimbenika povećava rizik od razvoja bolesti. Isti se odnose na:

• Godine života: Dupuytrenova kontraktura najčešće se javlja nakon 50. godine.
  • Spol: veća vjerojatnost razvoja Dupuytrenove kontrakture je kod muškaraca. Isto tako, deformacije mogu biti izraženije, nego kod pripadnica ljepšeg spola.
  • Podrijetlo: ljudi koje obitavaju na područjima sjeverne Europe izloženiji su većem riziku od bolesti.
  • Obiteljska povijest: Dupuytrenova kontraktura često se javlja ili će se javiti kod većina članova obitelji.
  • Konzumacija duhana i alkohola: pušenje je povezano s rizikom od nastanka Dupuytrenove kontrakture zbog mikroskopskih promjena unutar krvnih žila koje su uzrokovane pušenjem. Konzumacija alkohola također se povezuje s Dupuytrenovom kontrakturom.
  • Dijabetes: pojedinci koji pate od dijabetesa izloženi su većim rizikom od nastanka bolesti.

Postavljanje dijagnoze

U većini slučajeva liječnici mogu dijagnosticirati Dupuytrenovu kontrakturu prema izgledu vaših ruku. Ostali testovi rijetko su potrebni.

Dakle, liječnik će pregledati vaše ruke, zglobove i prste. Provjerit će pucketanje kože na dlanu. Nježno će pritisnuti dijelove vaših ruku (dlana) i prstiju kako bi provjerio postoje li kvržice ili zategnute trake tkiva. Nakon toga, vjerojatno će vas zatražiti da pokušate staviti ruke na stol ili na neku drugu ravnu površinu. Nemogućnost potpunog izravnavanja prstiju jasni je pokazatelj da imate Dupuytrenovu kontrakturu.

Postoje i brojni drugi načini na koje liječnici mogu provjeriti je li riječ o Dupuytrenovoj kontrakturi ili ne. Te ostale metode odnose se na:

• Način na koji uzimate neke predmete
  • Način na koji prstima možete obuhvatiti određene predmete
  • Mjerenje osjećaja (jakosti) u prstima
  • Određivanje raspona pokreta prstiju

S vremenom ovi će se testovi ponavljati kako bi liječnik mogao utvrditi je li se stanje pogoršalo.

Liječenje

Ne postoji trajni lijek za liječenje Dupuytrenove kontrakture. Isto je obično nepotrebno u slučajevima kada je kontraktura blaga i ne sprječava osobu da obavlja svakodnevne zadatke.

Međutim, za pojedince s težim simptomima, dostupni su tretmani koji se odnose na:

• Injekcije steroida: ubrizgavanje kortikosteroida u kvržice može ublažiti bol i upalu. Isto tako, može pomoći u usporavanju napredovanja stanja.
  • Injekcije kolagenaza: ovo je relativno novi način liječenja. Riječ je o ubrizgavanju enzima kolagenaze u trake s ciljem njihova slabljenja. Dalji učinak enzima je razbijanje traka što za sobom povlači ispravljanje prstiju.

Još uvijek nije jasno koliko su dugoročno učinkoviti ovi tretmani. Međutim, važno je napomenuti da su stope ponovnog javljanja bolesti iznimno niske; manje od 5% ljudi unutar 4 godine je ponovno dobilo simptome ove deformacije.

Operativni zahvat liječenja iskrivljenih prstiju

U nekim slučajevima operativni zahvat može omogućiti osobi da ponovno izravna prste. Liječnik može preporučiti operativni zahvat za uklanjanje ili slabljenje traka u slučajevima kada:

• Bolest ograničava korištenje ruku
  • Tkivo omotano oko arterija i živaca povećava rizik od ozljede

U većini slučajeva kirurzi koriste opću anesteziju, iako se može primjenjivati i lokalna. Bez obzira na to o kakvoj anesteziji je riječ, operativni zahvat je obično ambulantni postupak, što znači da osoba neće trebati ostati noćiti u bolnici.

Dva najčešća kirurška zahvata za liječenje Dupuytrenove kontrakture su:

1. Fasciotomija
  2. Subtotalna palmarna fasciektomija

Fasciotomija

Kirurg reže vezivno tkivo kako bi ublažio napetosti. Fasciotomija može biti zatvorena i otvorena. Zatvorena fasciotomija odnosi se na presijecanje ovojnice točno ispod reza kože, dok se otvorena obavlja na određenoj udaljenosti od reza kože.

Subtotalna palmarna fasciektomija

Kirurg u potpunosti uklanja vezivno tkivo. Možda će trebati napraviti nekoliko rezova kako bi uspješno završio tretman.